No, aquesta vegada no es tracte d'un càmping de cabanes amb encant. Les cases del poble zafimaniry es troben a Madagascar. Encetem una nova secció sobre arquitectura popular, de la qual traurem, de ben segur, bons exemples d'ecologia, sostenibilitat i de materials sostrets del mateix entorn.
Per el poble zafimaniry de Madagascar,
la fusta juga un paper crucial en tots els aspectes de la vida i la mort;
al mateix temps , l'estructura i la construcció de les ornamentades
cases de fusta adquireixen un important valor social i simbòlic. Existeixen uns
vint-i-cinc mil zafimaniry que viuen en un centenar de pobles i llogarets
per les terres altes boscoses del sud-est de Madagascar. Els homes que viuen en
aquestes extraordinàries cases són silvicultors, fusters i artesans amb un
profund coneixement i destresa. No només construeixen cases i tombes, sinó que
també creen gran diversitat d'objectes quotidians, com cadires de palissandre, tamborets
o atuells per la mel, que venen per subsistir.
Totes estan
profusament decorades amb motiu geomètrics de forta carga simbòlica i es remunten
tant als seus orígens polinesis com a influències àrabs de la cultura malgache.
La fusta que s'utilitza procedeix de vint espècies diferents d'arbres locals, cadascun
d'ells s'utilitza per un tipus específic de construcció o funció decorativa.
Per
els zafimaniry, construir una casa i celebrar un matrimoni són les dos cares
d'un mateix procés. Quant una parella jove manifesta als seus pares el seu
desig d'unir-se, l'home construeix una casa fràgil i molt lleugera amb bambú
tou i permeable. A mesura que la seva relació es referma, el bambú es va
substituint per taulons de fusta noble, un procés al que denominen
"col·locació d'ossos". Amb el pas del temps, la casa es converteix en
una estructura tota feta de fusta, completament decorada, que passarà a ser una
"casa sagrada" que heretaran els descendents de la parella.
La senzilla distribució interior
s'orienta cap als punts cardinals, que evoca els quatre destins principals. El
llit sempre es col·loca al nord-est, en tant que els objectes d'importància
secundària i l'entrada es troben a l'oest. La posició de les cases en el poble
segueix principis semblants.
Els
motius geomètrics finament llaurats en portes i finestres són el reflexa de les
seves creences. Dos motius comuns són la teranyina, que simbolitza els vincles
familiars, i el de bresca d'abella, que simbolitza la vida en
comunitat.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada